Asertywność w pracy - jak skutecznie stosować?

Asertywność w pracyStarając się o pracę w jakiejkolwiek firmie, mile widzianym punktem w składanym CV jest pozycja "asertywność". Kojarzy się dobrze, bo jest ona według wielu poradników psychologicznych ważną zaletą.

W praktyce jednak zdarza się, że asertywność odbierana jest jako cecha ludzi ślepo dążących do celu, a takich nikt nie lubi. Warto jednak zastanowić się i zadać sobie pytanie "Czy ja naprawdę jestem osobą asertywną?" zanim tą cechę umieści się w CV.

Kim jest osoba asertywna?

Osoba asertywna mimo presji otoczenia, czynników zewnętrznych oddziałujących na myślenie, mówi zgodnie ze swoim zdaniem na dany temat oraz potrafi powiedzieć „nie” bez wyrzutów sumienia. W obecnych czasach, gdzie szukanie dobrej pracy jest prawie "wyścigiem szczurów" , człowiek musi być wytrwały, pracowity i nie rezygnujący tak łatwo przy trudnościach. Asertywność czyni bardziej pewnym siebie, a tym samym ocena w oczach innych rośnie.

Wbrew pozorom, naszemu przełożonemu również może się spodobać fakt, że nie przytakujemy mu w każdej sprawie, lecz ze zdrowym rozsądkiem i racjonalnie podajemy inne możliwości wykonania danej pracy lub argumenty które potwierdzają naszą rację. Może on wtedy potraktować nas jako dobrego partnera do pracy, zacząć powierzać poważne zadania i projekty bez obawy o zakończenie ich niepowodzeniem, a to z kolei najczęściej owocuje awansem i podwyżką.

Jak stać się bardziej asertywnym?

Przede wszystkim naucz się odpowiadać na pytania i mówić zgodnie z tym co naprawdę myślisz, a nie w taki sposób, by twój rozmówca był usatysfakcjonowany bo usłyszał to co chciał. Jeżeli masz z tym problem, za każdym razem kiedy chcesz powiedzieć coś w sposób asertywny, przypominaj sobie swoich znajomych, którzy w taki sposób się wyrażają. Czy mimo ich szczerości i odmiennego zdania mniej ich szanujesz, niż tych którzy przytakują we wszystkim? No właśnie. Asertywni ludzie wzbudzają większy szacunek i poważanie wśród innych, mają wyższą samoocenę i są spokojniejsi emocjonalnie. Badania wykazały, że ludzie którym brak umiejętności mówienia "nie" są o wiele bardziej podatni na stres, napięcie w pracy i załamania nerwowe, co znacząco i negatywnie wpływa na ich stosunki w pracy.

Często zdarza się, że twoi koledzy z pracy zasłaniając się jakimś wypadkiem losowym lub symulując chorobę, chcą zrzucić na Ciebie dokończenie jakiejś pracy, która przytrzyma Cię w biurze do późnych godzin wieczorowych. W takich sytuacjach asertywność to nieodłączny element funkcjonowania. Nawet jeżeli nie spotkałeś się nigdy z taką sytuacją, niech będzie ona dla Ciebie przestrogą i motywacją by uczyć się tej ważnej i przydatnej umiejętności.

Staraj się myśleć, że twoja konstruktywna krytyka będzie mile widziana i wzięta pod uwagę przez przełożonego, a wśród twoich kolegów zyskasz większy szacunek i sympatię. Odczujesz kontrolę nad samym sobą i własnym życiem. Czy nie brzmi to zachęcająco?

Częste wyrażenia używane przez osoby asertywne to przede wszystkim

  • Nie zgadzam się z tym / Mam odmienne zdanie
  • Uważam jednak / Sądzę, że...
  • Tak to odczuwam, a Ty?
  • Proponuję rozważyć... itd.

Korzystanie z takich słów i trików znacznie ułatwi wyrażenie swoich własnych myśli, zdania, sprawi że łatwiej zdobędziemy się na asertywne zachowanie, a praca stanie się przyjemna i łatwiejsza każdego dnia.